Στάδια κατασκευής λύρας και λαούτου μέσω οπτικοακουστικής καταγραφής, ιστορική αναφορά αυτών και παρουσίαση μέσω διαδραστικής πολυμεσικής εφαρμογής.
Lyra and Lute construction stages and historical data presentation, through optical and acoustical recordings, using interactive multimedia application.
View/ Open
Date
2012-09-13Author
Γαγγάδης, Νίκος
Μαρινάκης, Μάρκος
Gangadis, Nikos
Marinakis, Markos
Metadata
Show full item recordAbstract
Στην παρούσα εργασία παρουσιάζονται θεωρητικά αλλά και στην πράξη, μέσω συνεντεύξεων οργανοποιών, τα στάδια κατασκευής της λύρας και του λαούτου. Επίσης γίνεται εκτενής ιστορική καταγραφή τους ως προς την προέλευση αλλά και την εξέλιξη τους μέσα στους αιώνες. Για την μεν λύρα έχουμε τρεις ιστορικά μεγάλες περιόδους. Την κλασσική αρχαιότητα με τη μορφή ανεστραμμένου πετάλου και ονομασία χέλυς, την βυζαντινή περίοδο με την αχλαδόμορφου τύπου lyra, και την σύγχρονη περίοδο με τις αχλαδόσχημες και φυαλόσχημες λύρες, που χρησιμοποιούνται στις περιοχές των Βαλκανίων και της Μικράς Ασίας. Στην τελευταία μάλιστα περίοδο ανήκουν και άλλοι τύποι λύρας, που προέκυψαν από χαρακτηριστικά και επιρροές άλλων οργάνων κοινής όμως οικογένειας, προκειμένου να βελτιωθεί ο ήχος. Έτσι έχουμε το λυράκι, την βροντόλυρα αλλά και την βιολόλυρα που προέκυψε από τροποποιήσεις με πρότυπο το βιολί. Όσον αφορά το λαούτο, οι πληροφορίες είναι λίγο πιο συγκεχυμένες, αλλά επικρατέστερες και πιο διασταυρωμένες, το θέλουν να προκύπτει από το συνδυασμό χαρακτηριστικών του ταμπουρά με το ούτι. Ο μεν ταμπουράς προήλθε από την αρχαιοελληνική πανδούρα. Ένα τρίχορδο όργανο με μακρύ χέρι, μικρό σώμα, τάστα, και χωρίς κλειδιά που χρονολογείται τον 4ο αιώνα π.Χ. Στην συνέχεια της εργασίας ακολουθεί το πρακτικό μέρος που περιελάμβανε τις συνεντεύξεις των κατασκευαστών της λύρας και του λαούτου, τον εξοπλισμό που χρησιμοποιήθηκε, την επεξεργασία του οπτικοακουστικού υλικού που συλλέξαμε και τέλος την υλοποίηση της διαδραστικής πολυμεσικής εφαρμογής. Η επεξεργασία του υλικού πραγματοποιήθηκε με τα κατάλληλα προγράμματα που αφορούσαν τον ήχο και την εικόνα ξεχωριστά. In this project, the construction stages of instrument Lyra and instrument Lute are presented through theory and practice, through instrument makers interviews. Moreover, extensive historical report concerning the origin and development of these two instruments through centuries is included. Lyra, presentation is divided in three main historical periods. The classical antiquity period in the form of an inverted horseshoe and name Helys, the Byzantine period with the form of a pear and modern times in which all types of Lyra with form similar to pear type are included. All Lyra instruments concerning modern period are played to the Balkan area and Minor Asia. Actually, to the last period, they belong more types of lyra, which resulted from characteristics and influences of other common family instruments for the reason of sound improvement. That way we have lyraki, vrondolyra but also viololyra as a result from modifications with violin as prototype. Lute historical information is quite mixed up, but according to most prevalent and cross information, is a result of tambouras and Oud combination characteristics. Tambouras instrument is originated from the Greek ancient Pandouris. A three strings organ with long arm, short body, frets and without keys dating in the 4th century BC. Thereafter, the practical part of the project is followed, in which, interviews of Lyra and Lute manufacturers, used equipment, treatment of the audiovisual material gathered and finally the implementation of interactive multimedia application which is included. The audiovisual recorded material was processed using appropriate programs concerning audio and video, separately.
Collections
This website uses cookies to ensure you get the best browsing experience.
Continue
More info